Sám nejsem žádným marketingovým expertem, nicméně se neustále věnuji propagaci při všech svých aktivitách. Proto jsem také sáhl po knize Buzzmarketing - Přimějte lidi, aby o vás mluvili, abych v tomto směru rozšířil své znalosti a zejména získal novou inspiraci. Toto očekávání se vyplnilo částečně, avšak čtení to bylo velice zajímavé, což jsem rozhodně nečekal vzhledem ke svým předchozím setkáním s marketingem.
Co jsem očekával a co je buzzmarketing?
Tím hlavním, co jsem očekával, byla inspirace k vlastním aktivitám v Liberixu a stejně tak i v občanském sdružení Kosmo Klub. Právě v Kosmo klubu zasedám ve výkonném výboru a často řeším propagaci mnoha akcí. Přitom mám na propagaci velice omezený rozpočet. Do četby knihy Buzzmarketing - Přimějte lidi, aby o vás mluvili, jsem tedy šel s tím, že získám zejména inspiraci a návod na lepší propagaci bez nutnosti velkých finančních investic. K tomu, jestli se moje přání a cíl splnily, se dostanu až na konci.
Pojem buzzmarketing všeobecně označuje oblast marketingu, která se zaměřuje na vyvolávání rozruchu (odtud buzz), a to mezi lidmi (tedy uživateli, zákazníky) i médii. Primárně se tedy neopírá o televizní spoty a billboardy (i když je často využívá), ale snaží se hledat inovativní nápady, které se liší od běžných praktik, a tak vyvolávají rozruch. Jinak se vytváří podmínky, aby se reklama šířila levněji, často sama, a to pomocí rozhovorů mezi lidmi. Typickým příkladem může být všem dobře známá společnost Apple, opakem zase Hewlett-Packard (ten rozruch rozhodně nevyvolává).
Autorem knihy Buzzmarketing je Mark Hughes, který je všeobecně považován za jednoho z největších expertů na tuto oblast. Mimo jiné proto, že stál u zrodu marketingu Half.com (nechal dočasně přejmenovat město Halfway na Half.com – způsobil rozruch). Více informací o jeho osobě a buzzmarketingu lze nalézt na webu Buzzmarketing. Na závěr úvodu je ještě dobré zmínit, že kniha vyšla v originále Buzzmarketing. Get People to Talk about Your Stuff už v roce 2005. U nás jej pak v překladu vydalo nakladatelství Management Press, s. r. o. o rok později. I tak však nemohu říci, že by byla v dnešní době zastaralá a neužitečná. Prostě jen neobsahuje tolik informací k sociálním sítím (které měly v roce 2005 úplně jiný status), jak by bylo žádoucí, a nejnovější příklady z praxe.
Co v knize najdete
Především detailní vysvětlení pojmu a oboru buzzmarketing a nepřeberné množství čtivých příběhů produktů nebo firem, které jej používaly (do roku 2005 vzhledem ke stáří knihy). Ty jsou uspořádány podle souvislostí k určitým tématům. Přitom se vždy rozhodně nejedná pouze o notoricky známé společnosti, kterým je věnována pozornost. I když o nich toho najdeme také mnoho, například v soubojích mezi Coca Colou a Pepsi nebo mezi Mustangem a Camarem. Některé části knihy ovšem nejsou psány ve stylu souboje běžného marketingu a buzzmarketingu. Čtenář se tak často setkává s tím, jak se dělá reklama v malých podnicích nebo dokonce v nově vznikajících odvětvích (například barvy pro batikovaná trička). Podobných příběhů cest za úspěchem je mnoho a jedno rozhodně mají společné. A tím je vždy zcela odlišná cesta, tedy způsob propagace a jiný pohled na věc.
V knize také najdete spoustu zajímavého čtení, které zaujme i doposud zapřísáhlé odpůrce jakékoliv reklamy nebo chceme-li marketingu. Tím případem jsem byl i já a četbu tohoto druhu literatury jsem pojal spíše jako experiment s tím, že to zkusím a třeba se něco zajímavého dozvím. Kniha je také velmi zajímavě členěná, přičemž se opírá o tzv. tajemství (například jak dělat rozruch, jak upoutat pozornost médií, jak hledat potenciál apod.).
Co v knize nenajdete
Rozhodně nečekejte, že najdete univerzální návod na jednoduchý, levný a zároveň účinný marketing. Čekejte spíše příběhy toho, jak to dělali ostatní. Můžete tedy získat základní přehled v oblasti a inspiraci. Nemůžete čekat řešení vašich problémů stejně jako od žádné jiné knihy. Stejně tak nenajdete nejnovější příklady a trendy v dané oblasti, ale o tom už jsem psal úplně na začátku.
Závěrem
Kniha Buzzmarketing - Přimějte lidi, aby o vás mluvili patří mezi určitě kvalitní a užitečnou literaturu. Otázkou však zůstává, zda získané informace dokážete využít pro svou práci, či nikoliv. Osobně se mi četba líbila zejména svou skutečnou čtivostí a nepřeberným množství zajímavých příběhů ohledně využití buzzmarketingu. Pokud vás tedy tato oblast marketingu zajímá, nezbývá mi než vám tuto knihu jen vřele doporučit.
Autor: Mark Hughes
Překlad: Hana Škapová
Rozměry: 145x205
Vydal: Management Press
Datum vydání: 2006
Počet stran: 215
Typ vazby: lepená
Barva: černobílá
ISBN: 80-7261-153-4
Běžná cena: 298 Kč (doporučená cena)